קטעי עיתונות  הדפס

YNET - 3.5.2007

סנה בוושינגטון: האיום האיראני מזרז שינוי באזור

סגן שר הביטחון, אפרים סנה, משתתף בוועידה השנתית של "הוועד היהודי האמריקני" בוושינגטון. סנה ציין בפני הנוכחים את התחמשות סוריה, האיום האיראני והתחזקות חמאס, ואמר כי המזרח התיכון הפך למקום מסוכן. למרות זאת, הוא רואה במשבר האיראני זרז לשינוי, שעשוי להביא ליצירת קואליציה של מדינות ערביות מתונות לצד ישראל
יצחק בן-חורין, וושינגטון

סגן שר הביטחון אפרים סנה, המבקר בוושינגטון, התריע אמש (יום ה') מפני התחמשותה המסיבית של סוריה. אולם, הוא דווקא בירך על פגישתה של מזכירת המדינה האמריקנית, קונדוליזה רייס, עם עמיתה הסורי ווליד אל-מועלם, ואמר כי "אלו חדשות טובות שסוריה בוחרת לשחק תפקיד מרכזי בתהליך הפוליטי במזרח התיכון".
 
סנה, שהגיע לארצות הברית כדי להשתתף בוועידה השנתית של "הוועד היהודי האמריקני", דן במצב הנפיץ במזרח התיכון ובאיום האיראני. לדידו, משבר הגרעין האיראני מהווה זרז ל"שינוי" ולסיכוי להקמת קואליציה של המדינות הערביות המתונות לצד ישראל במאמץ לבלום את ממשל אחמדי-נג'אד.
 
סנה אמר לנוכחים בוועידה שהמזרח התיכון הפך למקום שמסוכן לחיות בו. "איראן קרובה מתמיד להשיג נשק גרעיני, מתעלמת מהחלטות האו"ם וממשיכה להעשיר אורניום, סוריה נמצאת בתהליך התחמשות מסיבי וקונה נשק מרוסיה בממדים חסרי תקדים וחמאס מתחזק ברשות הפלסטינית ומהווה סכנה אמיתית ליציבות ולסיכוי להסדר מדיני בין ישראל לרשות".
 
סגן השר סנה טוען כי הוקם "קוורטט" ערבי מתון, הכולל את מצרים, ירדן, סעודיה ואיחוד האמירויות. "העובדה שסוריה בוחרת להוביל ולשחק תפקיד מרכזי בתהליך הפוליטי במזרח התיכון - אלה חדשות טובות", ציין סנה. היוזמה הערבית שאושרה מחדש בפסגת הליגה הערבית האחרונה מסמלת, לדבריו, את רוח השינוי. זאת, בניגוד לפסגות ערביות לא רחוקות שיצאו מהן קריאות קיצוניות נגד ישראל ושללו משא ומתן עימה.
 
סנה הוסיף כי הפוטנציאל להקמת קואליציה מתונה נגד איראן הוא גדול, וכי יש סיכוי לשינוי אסטרטגי באזור באמצעות יצירת בריתות חדשות. אולם לטענתו הדרך לשינוי אסטרטגי חייבת לעבור דרך הסדר קבע עם הפלסטינים. לדבריו, יש לפתוח מיד במשא ומתן להסדר קבע. "אין סיבה לחכות ואין זמן לחכות. אם נחכה - נחמיץ את ההזדמנות ונראה את חמאס רק מתחזק ברשות הפלסטינית", הצהיר.
 
מזכירת המדינה רייס נועדה אמש עם מקבילה הסורי אל-מועלם בשולי הוועידה שנערכה אתמול בשארם א-שייח לייצוב המצב בעיראק. "לא נאמתי בפניו - והוא לא נאם בפני", סיפרה רייס לעיתונאים לאחר הפגישה. "הייתי אומרת שזו היתה פגישה מקצועית ועניינית". היא הוסיפה כי בפגישה העלתה את דאגתה של ארה"ב מחדירתם של לוחמים זרים לעיראק דרך הגבול עם סוריה.
 


5/4/2007

http://www.sneh.org.il/
ד``ר אפרים סנה