פרשת השבוע  הדפס

פרשת השבוע - 27.11.2009

הודעתו של ראש-הממשלה נתניהו על הקפאת הבניה בגדה-המערבית היתה פרשת השבוע הקודם. המאמץ להעבירה מן העולם הוא פרשת השבוע שחלף.
 
 הודעת ההקפאה נוסחה בקפידה. היא נדיבה מספיק כדי לרצות את ממשל אובמה וקמצנית מספיק כדי שאבו-מאזן לא יוכל לקבל אותה. המשך בניית "מוסדות הציבור", תשמר את הדימוי של תנופת בנייה בהתנחלויות, המנופים, משאיות המלט, כל המראות הנותנים לפלשתינאים את התחושה שכבר לא נשאר על מה לשאת ולתת. עניינית, בניית מוסדות הציבור, בעיקר גנים, בתי ספר ומקוואות, היא הנחת התשתית להרחבת ההתנחלויות בעתיד. ההיתר  להמשיך בבניית יחידות דיור "שיסודותיהן נוצקו" מאפשר בנייה של כ-2500 בתים, כיוון שבחודשים האחרונים הזדרזו המתנחלים לצקת יסודות לבתים רבים, כדי להקדים את ההקפאה.
 
 לולי שתי חריגות אלה, ניתן היה להחריג את הבנייה במזרח ירושלים בצורה שאפשר היה לפלשתינאים לבלוע אותה. בנוסח הנוכחי יקשה מאד על הפלשתינאים לקבל את הצעת נתניהו.
 הודעת ההקפאה של נתניהו משקפת את מצוקתו הפוליטית. בין הילארי לחוטובלי – זו הפשרה האפשרית מבחינתו.
 
 אך גם פשרה זו, כפי שהסתבר השבוע, היתה כ"סדין אדום" בעיני המתנחלים הקיצוניים. בקריצת עין אומרת להם הממשלה "מה אכפת לכם? לא יצא מזה שום דבר". ובאופן מפורש היא אומרת להם: "בעוד 10 חודשים – נמשיך את בניית ההתנחלויות". אך אלה שהתרגלו במשך שנים להיות אדוני המדינה ובני התפנוקים של רוב ממשלות ישראל, אינם מוכנים לחכות. הם אינם מוכנים לקבל את זה שממשלה בירושלים תגיד להם מה לעשות. על כך מאבקם הנוכחי – לא על הבניה אלא על קבלת מרות הממשלה. כל ניסיונות ראש הממשלה ושר הביטחון לפייס אותם אינם מצליחים. דברי הכיבושין והוויתורים – נופלים על אוזניים ערלות. קריעת צווי ההקפאה, ההתנכלות לקצינים ולעובדי המדינה שמביאים אותם, הוא ביטוי מקביל להפחת רוח הסרבנות בצבא.
 
מבחנה של הממשלה כיום הוא מבחן ריבונותה. אם לא תאכוף את ההקפאה ביד חזקה היא תיתן לגיטימציה למרד המתנחלים, לעליונותם המופגנת על שלטון החוק. מניסיונם בעבר הם רומזים לממשלה: "כעומק ההקפאה – עומק המחאה". בלשון פשוטה "אל תאכפו ואז לא נתפרע". ממשלה שתקבל זאת היא ממשלה שחדלה למשול.
 
לצערי, מעטים מדי מבינים לאיזה צרה נכנסת מדינת ישראל. לשליטה בפלשתינאים ובעיקר להתנחלויות, אין עוד שום לגיטימיות בינלאומית. כתוצאה מכך מתחילה להישחק בעולם גם הלגיטימיות של המדינה. לבידוד שנקלע לתוכו עלולות להיות תוצאות הרסניות. קורעי הצווים, גודעי עצי הזית, גוררים את מדינת היהודים לחורבנה. זו שעת הממשלה והציבור להתעשת.
 
                                                      שבת שלום,
 
                                                             אפרים סנה
 

1/8/2010

http://www.sneh.org.il/
ד``ר אפרים סנה