הקטנת הקיצוץ בביטחון - "בגלל איראן"
 
ראש הממשלה הקטין את הקיצוץ שדרש האוצר בתקציב הביטחון כי "צריך לקחת בחשבון את ההתפתחויות המסוכנות באיראן...". שעות לאחר מכן הודיעה איראן: שיפרנו את טווח טילי "שיהאב-3". ח"כ אפרים סנה סבור שלמרות שיש פערים בהערכות אודות מידת התקדמותה של טהרן בפיתוח הפצצה, "מבחינתנו - מדובר בשאלה קיומית ואי אפשר לסמוך על משאלות"
 
דיאנה בחור-ניר ורונן בודוני
 
עוד לפני שפתחה הממשלה הבוקר (יום ג') את הדיון בתקציב המדינה לשנה הבאה, כבר הודיע ראש הממשלה אריאל שרון על הכנסת שינוי מהותי בהצעת התקציב שהגיש האוצר. שרון החליט להקטין את הקיצוץ המתוכנן בתקציב הביטחון ב-850 מיליון שקל, ולהעמידו על 650 מיליון שקל בלבד. ההצעה המקורית של האוצר הייתה קיצוץ של 1.5 מיליארד שקל. שר האוצר המתפטר נתניהו אמר כי משמעות הקיצוץ היא פגיעה בחלשים.
 
בפתח הדיון הבוקר הסביר שרון את ההחלטה: "נאלצתי לקצץ 650 מיליון שקלים מתקציב הביטחון בגלל המצוקה התקציבית הקשה בה אנו מצויים. יחד עם זאת, אני רוצה שיהיה ברור שנושא ביטחון ישראל ותושביה חשוב ביותר ובעניין הזה אסור ליטול סיכונים העוברים את הקו האדום... צריך לקחת בחשבון גם את ההתפתחויות המסוכנות באיראן ובמקומות נוספים".
 
מוקדם יותר אמרו גורמים בלשכת ראש הממשלה כי "בהצעה המקורית שהוגשה לשרון הייתה התעלמות בכל הקשור לאיום הביטחוני מאיראן. זוהי אחת מהסיבות העיקריות להחלטתו להקטין את הקיצוץ".
 
שעות ספורות מאוחר יותר, כאילו שהדבר תואם באופן מיוחד, הודיע גורם איראני בכיר כי איראן שיפרה לאחרונה את הטווח והדיוק של טילי "שיהאב 3". שר ההגנה היוצא של איראן, האדמירל עלי שמחאני, אמר כי הטילים מגיעים כעת למרחק של 2,000 ק"מ והדיוק שלהם הוא ברדיוס של מטר אחד.
 
החשיבות של ההודעה האיראנית היא יותר בעיתוי מאשר בתוכן. מזה זמן מה ידוע שטווח טילי "שיהאב-3" עומד על כ-2,000 ק"מ ובכך אין כל חידוש. אך העיתוי של הוצאת ההודעה הוא בעל משמעות, שכן הוא מתקשר באופן ישיר לניסיונות ההתרסה של האיראנים כלפי המערב וישראל בכל הנוגע למשא ומתן התקוע בסוגיית העשרת האורניום.
 
היום מכונסת בוינה הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית לדיון בדחיה האיראנית של חבילת ההטבות האירופית. החבילה הוצעה לה במסגרת המו"מ עם נציגות האיחוד האירופי בתמורה להקפאת הפיתוח הגרעיני.
 
טהרן דחתה בסוף השבוע את חבילת ההטבות בטענה כי היא אינה עונה על "הציפיות המינימליות" והנשיא החדש אחמדי-נג'אד אמר שארצו תכבד את החוקים הבינלאומיים, "אך לא ניכנע לאלה הרוצים להפר את זכויותינו".
 
אתמול הודיעה איראן כי היא מחדשת את הפעילות במתקן הגרעיני באיספהאן חרף מחאותיהן של אירופה וארה"ב והאפשרות שהצעד יוביל לסנקציות נגדה. הפעילות באיספהאן אמנם אינה כוללת העשרת אורניום ומתבצעת תחת פיקוח בינלאומי של האו"ם, אולם הדבר נתפס כהתרסה נוספת של איראן כלפי המערב. נציגים איראנים אמרו לאחרונה שהסנקציות לא מפחידות אותם ושזכותה של איראן להעשיר אורניום לצורך אזרחי.
 
פצצה בעוד חמש או עשר שנים?
 
הקטנת הקיצוץ בתקציב הביטחון והצעדים בהן נוקטת איראן מסבירים מדוע נמצאת סוגיית הגרעין האיראני בראש רשימת האיומים על ישראל. העמדה הרווחת בצמרת הביטחונית היא שאיראן חותרת בקדחתנות לייצור נשק גרעיני וכי יש לעשות הכל כדי למנוע מאיראן להגיע לשלב הקריטי המכונה "נקודת האל-חזור", שאחריו היא לא תזדקק עוד לסיוע חיצוני כדי להשלים את תוכניותיה.
 
אך לאחרונה התעורר ויכוח האם אכן נמצאת איראן על סף מימוש תוכניותיה הגרעיניות כפי שטוענת ישראל. דו"ח מודיעין אמריקני שנחשף לפני כשבוע שינה את ההערכות באשר למידת התקדמותה של איראן. הדו"ח ציין כי בשונה ממה שסברו עד כה, איראן רחוקה עשור מהשלמת הפיתוח הגרעיני.
 
"מה שברור הוא שהם נמצאים בשלב שבו הם מסוגלים להעשיר אורניום, ויש להם את חומרי הגלם הדרושים, וברגע שיעשו זאת הדרך תהיה סלולה בפניהם לבניית מערכות נשק", מסביר ח"כ אפרים סנה את הפער בין ההערכות השונות.
 
"יש הבדל בין הערכה מתי מגיעים למערכת נשק מוכנה, לבין הגעה לנקודה שלא נחוץ יותר סיוע חיצוני בתהליך היצור. הם ימשיכו לבד בטכנולוגיות ההעשרה. הפער קשור גם לשאלה לאיזה שלב מכוונים. לנו יש את ההערכות שלנו, ובדרך כלל הן אלה שצדקו".
 
אם אנחנו טועים ניחא, אבל מה אם האמריקנים טועים?
 
"מדובר מבחינתנו בשאלה קיומית. בנושא כזה איננו יכולים לסמוך על משאלות. מה שמביא את איראן למועצת הבטחון זה הפרות ההסכמים והעובדה שהם מנהלים באופן פעיל יצור נשק גרעיני, אני מאמין שלא יהיה מנוס מזה, כי האיראנים צוחקים על הקהילה הבינלאומית בפנים".
 
"(דחיית ההצעה האירופית היא) סטירת לחי לנסיון להגיע איתם לעסקה. אני אף פעם לא האמנתי שיצא מזה משהו ואמרתי שמי שרוצה שירמו אותו - מרמים אותו. האיראנים נקטו פה בטקטיקה של סחבת והאירופים נתנו להם לעשות את זה. הראיה הבלתי המפוקחת שלהם את האיראנים והרצון לרצות אותם - כל זה ביחד הביא לשיפוט לקוי".
"ההצעות שהוצעו לאיראן בתמורה להפסקת הפיעלות הגרעינית היו מוגזמות. הן כללו הטבות מפליגות, כולל ערובות בטחון מבריטניה וצרפת, שממש מתעלמות מאופי המשטר. איך הן יכולות לתת את זה למדינה שהיא יצואנית טרור מספר 1 בעולם גם נגד האמריקנים בעיראק וגם נגדנו פה בשטחים? הוצעו להן הצעות נדיבות אבל איראן סוחטת את אירופה באמצעות האיום הגרעיני עוד לפני שהם השלימו פצצה אחת".