הנחלות החקלאיות: הכנסת עוקפת את היועץ מזוז 

דרור מרמור
3/11/2005  8:34  

הכנסת החליטה אתמול לעקוף את ועדת קובי הבר, המתמהמהת כבר יותר מחצי שנה בפרסום החלטתה בנוגע לזכויות החקלאים בחלקת מגוריהם. 36 חברי כנסת (מול מתנגד אחד) אישרו את הצעת החוק שהגיש חבר הכנסת אפרים סנה (עבודה), המאמצת למעשה את החלטה 979 שהתקבלה לפני כשנתיים במועצת מקרקעי ישראל.

בינואר האחרון הורה היועץ המשפטי לממשלה, מני מזוז, לבנימין נתניהו, אז שר האוצר, שלא לאשר את ההחלטה, מה שגרר את הקמת ועדת המנכ"לים בראשות הבר, הממונה על התקציבים באוצר, כדי לאתר פתרון בסוגיה.

החלטה 979 העניקה לראשונה זכויות מסחריות בתוך חלקת המגורים שבנחלות החקלאיות. המהלך צפוי להביא למהפכה במדיניות הקרקעות במגזר הכפרי באמצעות מתן זכות לפיצול ולמכירה של 3 יחידות דיור בכל נחלה, בשטח בנוי מקסימלי של 375 מ"ר, וכן מתן אפשרות לכל בעל נחלה להשכיר שטח של 500 מ"ר למטרות מסחריות.

לאחר האישור במועצה החליט שר האוצר להעביר את ההחלטה לעיון היועץ המשפטי לממשלה, וזה הפתיע בינואר האחרון כשהודיע ש"ההחלטה עלולה להוביל לביטול אופיו החקלאי של היישוב ולהשלכות תכנוניות וסביבתיות מרחיקות לכת". מזוז הורה להקים צוות של משרדי האוצר והתמ"ת "לבדיקה יסודית ושיטתית של כל הטענות, ההסתייגויות וסימני השאלה הנובעים מההחלטה".

אלא שכאמור, הכנסת החליטה אתמול שלא להמתין למסקנות ועדת הבר ואישרה את ההחלטה כהצעת חוק. לא מן הנמנע, כי גופים חברתיים יחליטו לערער על ההחלטה ולעתור לבג"ץ בטענה לאפליית המגזר העירוני.