הערכה: לא יימצא פגם ממשי בהתנהלותו של ח"כ אפרים סנה בפרשת מכרז הרכבת
כך מעריכים גורמים המקורבים לנושא בעקבות תשאולו של סנה במשרד מבקר המדינה

 הדס מגן‏ 14:48 16/7/06

לא נראה כי יש בעיה עם התנהלותו של ח"כ אפרים סנה (עבודה), בפרשת מכרז הרכבת. כך מעריכים גורמים המקורבים לנושא, בעקבות הופעת של סנה בפני אנשי משרד מבקר המדינה בשבוע שעבר.

מבקר המדינה בודק חשד כי בכירים ברכבת קיבלו טובות הנאה, במסגרת התקשרות של הרכבת בעסקה לרכישת קרונות משומשים מחברה שבדית, שנזקקו לשיפוץ. זאת בעלות הגבוהה מעלות רכישת קרונות חדשים, כפי שהוצע לרכבת במכרז קודם שבוטל.
 
במכרז שבוטל, זכתה חברת פיאט, שהציעה לרכבת קרונות רוכנים. המכרז לא מומש בשל החלטת הנהלת הרכבת. במסגרת בדיקת המבקר, עלה חשד כי יו"ר יבואן פיאט, מיכאל לוי, הוזמן לביתו של סנה, בעת שסנה שימש כשר התחבורה, ושם נערכה לו פגישה עם מנכ"ל הרכבת דאז, יוסי שניר. מטרת הפגישה למעשה היתה להביא למימוש המכרז.
שניר תיאר את הפגישה כך: "בחודש פברואר 2002, באחד הערבים, נקראתי לביתו של שר התחבורה ושם חיכה לי מיכאל לוי - אז יו"ר אל על והיבואן של פיאט בארץ, כדי לשכנע אותי שאעשה הכל על מנת לקנות את הטילטינג (הקרונות הרוכנים שהציעה פיאט - ה.מ).
המבקר ראה בעין לא יפה את קיומה של פגישה בביתו של שר בין נציגי חברה פרטית המתחרה במכרז רכש לבין מנכ"ל של גוף ממלכתי. פגישה שמטרתה לשכנע את המנכ"ל לרכוש את הקרונות, מעלה חשד כי הדבר עלול לגרום לכך שהמנכ"ל ישקול שיקולים לא ענייניים בכדי לרצות את השר.
גורמים מקורבים לנושא מציינים, כי לו היתה הפגישה מתרחשת במשרדו של השר, לא היתה מתעוררת כל בעיה. הבעיה התעוררה, מאחר שהפגישה התקיימה בביתו הפרטי של סנה.
 
עם זאת, ציינו הגורמים, יש לזכור כי מדובר בפגישה עם גורם זוכה במכרז, ולא עם מתחרה, מה שלכאורה שומט את הקרע מתחת לחשד לשיקולים בלתי ענייניים.
באשר לעובדה שהפגישה התקיימה בבית של סנה, מציינים הגורמים, כי לסנה היתה היכרות עם לוי, על רקע היותו של לוי אז יו"ר אל-על. סנה, כשר התחבורה, הכירו ב"כובע" הזה, ועל רקע זה יש לראות את קיומה של הפגישה בביתו הפרטי של סנה, באור אחר.
 
סנה ביקש להיפגש עם אנשי המבקר במטרה להבהיר את הנושא. בפגישה, שהתקיימה בשבוע שעבר במשרדי המבקר, הבהיר סנה את מהות הפגישה בביתו.