הניסיון לצרף את אביגדור ליברמן ואת מפלגתו "ישראל ביתנו" הוא פרשת השבוע הפוליטי שחלף.
 
בהזדעקות הפוליטית בעד הצירוף ונגדו היתה מידה לא קטנה של צביעות. אלה שטענו כי "יש צורך להרחיב את בסיסה של הממשלה כדי להבטיח את יציבותה" לא מסבירים מדוע לא צורפו עד כה לממשלה מרצ ואגודת ישראל. מרצ יכולה לקבל את קווי היסוד הקיימים, ואגודת ישראל מחזיקה ממילא עד רגע זה בתפקיד רב העוצמה של יו"ר ועדת הכספים, הבכיר בתפקידים המיועד למפלגה זו.
 
מאידך, אחדים מאלה השוללים נחרצות כל ישיבה עם ליברמן בקואליציה סיפקו ביודעין לאולמרט את התירוץ של "יציבות הממשלה". הם הפרו פעם אחר פעם את המשמעת הסיעתית, הצביעו נגד עמדות הממשלה והכשילו את הצעותיה.
 
את שאלת טעם הקיום של הממשלה הנוכחית יש לשפוט לא לפי מי שיושב בה אלא לפי מה היא עושה.
 
בלי ליברמן - לא החלה הממשלה בשום הידברות ממשית עם הנשיא הפלשתינאי ולא סייעה לו (פרט לעניין אחד) בשום דבר כנגד אויביו מן החמאס.
 
בלי ליברמן - לא פגש אף שר ישראלי (פרט לשרת החוץ לפגישה חטופה בניו-יורק) שום אישיות פלשתינאית הנמנית על מתנגדי החמאס ומחייבי ההסכמים עם ישראל.
 
בלי ליברמן - לא עשתה ישראל שום שינוי בשטחים, שום הקלה משמעותית לתושביהם ושום יוזמה מדינית משותפת עם הקהילה הבינלאומית.
 
בלי ליברמן - לא הורד עד תום אף מאחז בלתי חוקי בגדה המערבית.
 
בלי ליברמן - לא עשתה הממשלה שום בדיקה שתעמיד במבחן את דיבורי בשאר אסד על רצונו במו"מ עם ישראל. אני אישית נותן סיכוי נמוך מאד לכנות ההצהרות האלה ולרצינותן - אבל חובה לבדוק זאת, וזה כאמור לא נעשה.
 
בלי ליברמן - לא יצאה הממשלה בשום תוכנית לערביי ישראל, תוכנית שתצמצמם הפער העצום בשירותים, שתקטין את תחושת הקיפוח והניכור מהמדינה.
 
זו רשימה חלקית של צעדים נדרשים שלא נעשו על-ידי הממשלה, כאשר אביגדור ליברמן איננו חבר בה. האם הם ייעשו לאחר הצטרפותו?
 
לכן אפשר לשבת בממשלה אחת עם אביגדור ליברמן אם מעשיה תואמים את קווי היסוד עליהם הסכימו העבודה וקדימה רק לפני חצי שנה. אם כל ההישגים החברתיים שעוגנו בהסכם הקואליציוני ימומשו בשנה הקרובה, אם תצא הממשלה ביוזמה מדינית, אם תנקוט פעולה מדינית-כלכלית לשינוי המצב בשטחים, אם תפרק מאחזים בלתי חוקיים, ואם תממש את תכנית מג'אדלה-חילו לערביי ישראל - אם תעשה את כל הדברים הנכונים, כי אז יכולה מפלגת העבודה לשבת יחד עם אביגדור ליברמן בממשלה אחת. כבר ישבנו בממשלות עם ימנים ממנו או לפחות כמוהו.
 
אם הממשלה לא תעשה את הדברים הנכונים כי אז אין טעם לישיבה בה, עם ליברמן וגם בלעדיו.
 
                                                                    שבת שלום,

                                                                                                  אפרים סנה