בשיחות עם גורמים אמריקאיים שונים בעת האחרונה עולה נימה של דאגה מפני התנגשות בין ממשל אובמה לממשלת נתניהו. מצד אחד, הנשיא חוזר ומצהיר על כוונתו לממש הסכם ישראלי-פלסטיני המבוסס על קיומן של שתי מדינות עצמאיות. לעומת זאת, קולותיה הרשמיים של הממשלה מבשרים על ניסיון לעקוף, להכשיל, או לפחות להשהות את המהלך הזה.

"כיפוף ידיים" אמריקאי לא יעזור. בסופו של דבר ישראל היא מדינה דמוקרטית שההכרעות בה מתקבלות בכנסת. להסכם שעליו מדבר נשיא ארה"ב יש מרכיבים בלתי נמנעים: נסיגה מ-96% לערך מהגדה, העברת השכונות הערביות של ירושלים לריבונות פלסטינית, הסדר מיוחד למקומות הקדושים. ספק רב אם יימצא בכנסת הנוכחית הרוב הדרוש להעברת הסכם כזה. לחץ חיצוני בוטה עלול להביא לבחירות חדשות, שבנסיבות הקיימות אין ודאות שישנו את את יחסי הכוחות בכנסת. ומעל לכל מרחפת השאלה האיראנית, שמחייבת דווקא תיאום והבנה מלאה בין ישראל לארצות הברית, לא מתחים ועימות.

ניתן להתיר את הסבך על ידי "חבילת הבנות" בין ישראל לארצות הברית, שתבטיח התקדמות מוחשית לקראת הקמת מדינה פלסטינית ותשרת את האינטרסים המשותפים לשתי המדינות מול איראן המתגרענת. במסגרת "חבילת הבנות" זו תתחייב ישראל לחמישה עניינים:

הקפאה מוחלטת ומפוקחת של ההתנחלויות והכבישים ביניהן; לאפשר את הרחבת פעולות ההקמה של כוחות הביטחון הפלסטיניים ואת פרישתם בכל ערי הגדה; להסיר את המכשולים בפני פיתוח כלכלי של הגדה, הקמת אזורי תעשייה וייצוא הסחורות; לא להרע עוד יותר את הסדרי התנועה של הפלסטינים בגדה (כלומר לדחות את לחצי המתנחלים להחזרת מחסומים שהוסרו בתקופת כהונתה של הממשלה הקודמת); לאפשר את החזרת סמכותה השלטונית של הרשות הפלסטינית לרצועת עזה ולמעברים, אם וכאשר יתמוטט שלטון החמאס בעזה.

ארצות הברית מצדה תתחייב, שהדיאלוג שלה עם איראן יוגבל לזמן סביר, ולא תתקבל בו הדרישה האיראנית להכיר בה כגורם הגמוני במזרח התיכון. אם דיאלוג זה לא יביא להפסקת ייצור הנשק הגרעיני והתמיכה בטרור, תוביל ארה"ב מהלך של סנקציות כלכליות חריפות: אמברגו על מכירת תזקיקים, חרם על כלל המערכת הפיננסית האיראנית, וענישת חברות המשקיעות בתעשיית האנרגיה האיראנית ומספקות לה חלקי חילוף.

כמו כן, תשתתף ארה"ב בפיתוח התוכניות הישראליות להגנה נגד טילים ורקטות, זאת בנפרד מהסיוע הצבאי השנתי, ובצורה ובהיקף שיאיצו את השלמתם - ותאפשר לישראל לשלב במטוס ה-35-F החדש טכנולוגיות וחימוש מתוצרתה.

"חבילת ההבנות" תפרק את סכנת ההתנגשות ישראל-ארה"ב. מחד היא תבטיח כי בתקופת כהונתה של ממשלת נתניהו לא ייקבעו עובדות חדשות בשטחי הגדה, ואת חיזוקה של התשתית הביטחונית והכלכלית למדינה פלסטינית. מאידך, סנקציות כלכליות של ממש יערערו את משטר האיאתוללות, וישראל לא תמצא את עצמה בודדה מול האיום האיראני ועל כן לא תיאלץ בלית ברירה לפעול לבדה. בכל מקרה, יכולתה להגן על האוכלוסייה האזרחית בפני איום הרקטות הכבדות והטילים הבליסטיים תתחזק, והגנה יעילה היא גם תנאי הכרחי לפעולה התקפית.

הכותב היה בעבר שר הבריאות, שר התחבורה, וסגן שר הביטחון
 
כל הזכויות שמורות ,"הארץ" ©
________________________________________