נאום אובמה בקהיר הוא אירוע מכונן, הוא התוויה ברורה, חדה, מחייבת של מדיניות ארה"ב כלפי העולם הערבי והמוסלמי.
 
יש לקבוע מספר אמיתות כלליות: זה היה נאום עם חזון, עם הצעה ברורה לעולם המוסלמי לפיוס עם ארה"ב. אובמה דיבר כמנהיג העולם החופשי, לא רק כנשיאה של אמריקה.
 
יש לבחון כעת את הנאום מנקודת המבט של ישראל. זה היה נאום מאוזן בדייקנות. איזון שלא היינו רגילים לו. אין כוונתי לציטוטים מהקוראן ולשבחים שהרעיף על האיסלאם. אובמה בא לריאד ולקהיר כדי להתפייס עם הערבים, לא עם היהודים. אבל יש לשים לב – בבואו לאזן קיבל אובמה את הנרטיב הפלשתינאי על מקור סבל הפליטים: "העקירה שנגרמה על-ידי הקמת ישראל". ניתן היה להבין כי הוא מותח קו משווה בין סבל היהודים בשואה לבין סבל הפלשתינאים.
 
אין הדברים האלה ערבים לאוזנינו אך מעשית אין בהם להדאיג. מה שכן מדאיג הוא הלשון הרפה בה דיבר על התגרענות איראן. חששו הוא מ"מירוץ חימוש גרעיני במזרח התיכון" וזה נכון. אך אף מילה לא נאמרה על הסכנה המיוחדת של השגת נשק גרעיני על-ידי משטר דתי קיצוני השואף לחיסולה של מדינת ישראל. דבר לא נאמר על חתרנות איראן כנגד משטרים ערבים מתונים, על הפצת הטרור. אני מציין זאת כי יש בכך רמז לכיוון הדיאלוג שתפתח ארה"ב עם איראן לאחר הבחירות לנשיאות שם. יש לנו גם סיבה לדאוג מהאמירה המרמזת על הצורך בהצטרפות "כל מדינות האיזור" לאמנה למניעת נשק גרעיני. זו הלשון הנקייה בה חותרים אלה המבקשים לפרק את ישראל מהיכולת הגרעינית המיוחסת לה ולהתחיל בכך על-ידי ביקורת במתקניה הגרעיניים של ישראל. חדירה כזו, סדק בחומת העמימות שבנינו סביב הנושא הגרעיני היא דבר שישראל בשום פנים ואופן לא יכולה להסכים לו.
 
מסקנה ברורה יש להסיק מדברי הנשיא בנושא הפלשתינאי. אובמה יחתור לפיתרון של שתי מדינות. מי שיתנגד ימצא את עצמו מחוץ לשותפות עם ארה"ב שכן הדגיש הנשיא "אנו נשלב את מדיניותנו עם אלה המבקשים שלום". ומכלל הן אתה שומע גם את הלאו. מי שאינו מבקש שלום לא יהיה בן בריתה של ארצות הברית. במקור האנגלי, לא בתרגום החופשי שלי, הדברים נשמעים ברורים אף יותר.
 
ברור לחלוטין כי ארצות הברית לא תעשה שום הנחות בנושא הקפאת ההתנחלויות.תקופת העלמת העין וקריצת העין נגמרה. היא גם לא תקנה את התירוץ הכוזב של "ריבוי טבעי". בשום מקום לא כתוב כי זוג שמתחתן חייב לגור בסמוך להוריו. זה ודאי נעים וטוב. אבל לרוב אוכלוסיית ישראל לא בונה הממשלה בתים לזוגות הצעירים כך שיגורו בקרבת הוריהם. אני כסבא מתגעגע נוסע 50 ק"מ לראות את נכדתי. גם המתנחלים יכולים לסע מרחק דומה. באשר לישובים החרדיים שנועדו לפתור את בעיית הדיור של הציבור החרדי, אין חובה שבעיה זו תיפתר בגדה המערבית דווקא. אריק שרון בפיקחותו, בנה את ערי החרדים בגדה, עמנואל, ביתר עלית, מודיעין עלית, כדי להעביר את מפלגותיהם לצד המעוניינים בסיפוח השטחים. אין סיבה להמשיך במדיניות שיכון פוליטית זו.
 
נאום אובמה מציב בפני ממשלת ישראל ברירה: לריב עם הממשל על ההתנחלויות, או לנסות להגיע להבנה בנושא הקיומי של הגרעין ואיראן תמורת הפסקה מוחלטת של ההתנחלויות.
זה מבחנה של הממשלה. ההחלטה שאין לדחותה ביותר משבועות אחדים תחשוף מה חשוב לנתניהו באמת – ביטחון ישראל או הרחבת ההתנחלויות.
 
                                                    שבת שלום,

                                                              אפרים סנה