האלימות הקשה, הרצחנית, של סוף השבוע שעבר המשיכה והטילה את צלה הכבד גם על שבוע זה. מעשה הלינץ' בלאונרדו קרפ זכרו לברכה, חשף שוב את המידה הבלתי נסבלת והבלתי נסלחת של חוסר הביטחון ברחובותינו.
 
במערכת הבחירות האחרונה העליתי לראש סדר היום של "ישראל חזקה" את הצורך במלחמה בפשע ובאלימות. מכל הנגעים החברתיים במדינה - זה החמור והמסוכן ביותר. השבוע, שמעתי פעמים רבות את צמד המילים אותו אני שומע בכל שנות פעילותי הציבורית, וברוב המקרים מאוחר מדי: "וואלה צדקתָ".
 
למעלה מארבעה חודשים מכהנת ממשלה זו. מאזן פעולתה כנגד הפשיעה לסוגיה עדיין דל ואינו מספיק. יש בהחלט מספר הישגים חשובים למשטרת ישראל במלחמה בארגוני הפשע. אחדים מראשיהם מצויים מאחורי סוגר ובריח, ואחרים בהליכי משפט. השימוש, עליו המלצתי, בכלי אכיפה כלכליים סייע רבות לתפיסתם, מעצרם והעמדתם למשפט של כמה מראשי הפשע המאורגן. זו פעילות שדורשת הרחבה והגברה, שכן ארגוני הפשע לא חדלו מפעולתם. רק לפני כשבועיים נרצח ברחובה של רמלה הנער יפתח מור-יוסף כאשר נלכד באש של משפחת פשע שניסתה לחסל אחד מיריביה בלא לחוס על עוברים ושבים.
 
אולם אם נראה שיפור במלחמה בפשע המאורגן הרי שאין כל שינוי ברמת האלימות והפשיעה "הרגילה". גורלו הנורא של לאונרד קרפ שטייל עם משפחתו בחוף תל-אביב הוא ההוכחה הנוראה לכך. שורשי האלימות עמוקים יותר ועל כן הפעולה לעקירתם יסודית וממושכת יותר. כאן אין די בתוספת אמצעים ותקציבים למשטרה. שורש האלימות הוא התדרדרות החינוך ואובדן הערכים בחברה, וכאן נחוץ שינוי עמוק יותר, שרק מנהיגות לאומית בעלת השראה וסמכות מוסרית יכולה לחולל. יש אמצעי אחד העשוי לשדר לחברה הישראלית מסר ערכי ונורמטיבי ברור, ובטווח המיידי, כי אלימות לסוגיה אינה נסבלת. כוונתי להחמרה מהירה ודראסטית בענישה על עבירות אלימות. כאשר עבירה מסוימת נענשת בחומרה נשלח איתות לחברה כי זו עבירה חמורה הראויה לעונש כבד. על מערכת המשפט הישראלית לחדול מגישתה הסלחנית והמקלה. לענישה מחמירה על עבירות אלימות לסוגיהן יהיה ערך מרתיע ומסר ערכי. הכל מדברים בזכותו של "שלטון החוק" ומגינים על מערכת המשפט. "מערכת אכיפת החוק" תהיה ראויה למעמדה זה אם תעשה את הנדרש כדי להגן על האזרח ברחוב, כמו לאונרד קרפ שטייל עם אשתו ובתו בחוף בערב שבת שעברה.

                                                      שבת שלום,

                                                               אפרים סנה