האירוע המרגיז והמקומם של השבוע הוא המפגש בז'נבה בין שש ה"מעצמות" (ארה"ב, רוסיה, סין, בריטניה, צרפת וגרמניה) לבין איראן. הוא מרגיז ומדאיג כי הוא משקף את רפיסותן של הדמוקרטיות המערביות (ואיני כולל את סין ורוסיה במניין זה) מול משטר האייטולות בטהראן.
 
המפגש התקיים לאחר "הצעה" שהגישה איראן למדינות אלה, המכונות גם "1+5" (החברות הקבועות במועצת הביטחון וגרמניה). קראתי את ה"הצעה" הזו. זה המסמך הציני והחצוף ביותר עלי אדמות. כולו נופת צופים של שלום ודמוקרטיה.
המשטר החותר תחת כל ממשלה באיזור, שמסרבת להיות שיפחתה של טהראן – מדבר על "יציבות איזורית". המשטר שבו עוקרים עין וממיתים בסקילה כעונש – מדבר על "קידמה ומודרניות". אף מילה על פרוייקט הגרעין ועל נכונות לשאת ולתת עליו (וזו הלא סיבת המפגש על-פי ששת המדינות), רק דרישה לכונן "סדר עולמי חדש" שבו תמלא איראן תפקיד מרכזי.
כל ממשלה שיש לה טיפת כבוד עצמי היתה לוקחת את המסמך הזה הופכת אותו לכדור נייר וזורקת אותו בפני מי שהגיש אותו. אבל דווקא הממשל האמריקאי היה זה שהאיץ במדינות אירופה לקיים על בסיסו את המפגש בז'נבה.
 
בחודש יוני סערה איראן מהפגנות המחאה של מיליוני איראנים שצעדו ברחובות הערים ומחו על גניבת הבחירות בידי אחמדינג'אד. אלפים נאסרו ועונו, עשרות רבות נורו למוות. האירועים חשפו לא רק את אופיו האמיתי של המשטר, אלא גם את עומק המשטמה שהעם האיראני רוחש לו. אולם אירועי יוני לא מונעים ממדינות ה"1+5" וארה"ב לשבת עם נציגי המשטר ולהעניק לו את הלגיטימיות שהעם האיראני לא נותן לו.
 
לפני כשבוע נחשף ליד העיר הדתית קום אתר נוסף להעשרת אוראניום. האתר הוקם והופעל כמבצע חשאי במשך שנים אחדות. עוד עדות, למי שזקוק לה, למדיניות השקר וההסתה האיראנית. אבל לקח טרי זה לא מונע משש המדינות וארה"ב בראשן, לדון עם האיראנים על "מחוייבות לשקיפות" ולהאמין להבטחות המשטר. לדוגמה – האיראנים הבטיחו כי יאפשרו לפקחים לבקר באתר החדש "בתוך שבועות אחדים". היש למישהו ספק כי בשבועות אלה יסולקו מהמתקן כל הממצאים המפלילים של העשרת אורניום צבאי?
 
עוד בטרם בנתה איראן פצצה אחת וכבר היא מצליחה למנף את הסחיטה הגרעינית ולהפיק ממנה הישגים מדיניים. והלא שש המדינות לא דורשות מאיראן דבר באשר לזכויות האדם הנרמסות באיראן בברוטאליות, הן לא דורשות מאיראן להפסיק לתמוך בארגוני טרור, הן לא דורשות מאיראן להפסיק לחתור תחת ממשלות באיזור, הן לא דורשות מאיראן להפסיק את ההשתלטות על עיראק – הן בעצם אומרות למשטר שהוא יכול להמשיך לעשות הכל ובלבד שלא יעשיר אורניום.
 
המפגש הבא יתקיים בסוף אוקטובר. מה שבטוח הוא שהאיראנים הרוויחו עוד חודש להתקדם בתוכנית הגרעין.
 
המפגש בז'נבה מאושש את מה שאני אומר כבר שבע-עשרה שנה, מאז סוף שנת 1992 ואני אז חבר טרי בוועדת החוץ והביטחון של הכנסת: בסוף אנו עלולים להישאר לבד מול האיום האיראני. ומי שנשאר לבד צריך להיות מוכן גם לפעול לבד. אם כמובן לא בא לו למות.
 
                                                     שבת שלום,
 
                                                             אפרים סנה